• Over ons
  • Nieuws
  • Werken bij
  • Beterschap!
  • Contact
  • search
logo-cbzlogo-cbzlogo-cbzlogo-cbz
  • Home
  • Arbeidsverzuim
  • Schoolverzuim
  • Verzuimpreventie
  • Keuringen
  • description CBZelf
  • Home
  • Arbeidsverzuim
  • Schoolverzuim
  • Verzuimpreventie
  • Keuringen
  • Beterschap!
  • Nieuws
  • Over ons
  • Werken bij
  • Contact
  • description CBZelf
✕

De meerwaarde van het CBZ-verzuimbezoek

16 mei 2019
CBZ aanbellen

Bellen of aanbellen?

Waarom zou je bij iemand thuis langs gaan om een verzuimgesprek te voeren als je ook gewoon de casemanager kan laten bellen of de medewerker een “eigen verklaring” kan laten invullen via een verzuimapplicatie? Dat is toch veel makkelijker en levert toch net zoveel op?

Als je dit gelooft, denk dan maar eens na over de reden waarom een sollicitatiegesprek nooit telefonisch wordt gevoerd. Een gesprek van persoon tot persoon heeft namelijk altijd meerwaarde!

Net als een sollicitatiegesprek heeft een verzuimbezoek meer impact dan een telefoongesprek. Je ziet bijvoorbeeld de non-verbale communicatie van je gesprekspartner en dat zegt vaak meer dan woorden kunnen uitdrukken.

denk eens na over de reden waarom een sollicitatiegesprek nooit telefonisch wordt gevoerd

Thuissituatie

Bij een huisbezoek zie je met eigen ogen hoe je iemand aantreft en in welke omgeving hij of zij moet herstellen: is het huis sterk vervuild, is er sprake van lawaai, stank of zijn er andere omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op het herstel? Je ziet in welke gemoedstoestand iemand op dat moment verkeert, of iemand vrolijk is, emotioneel, ongeïnteresseerd, angstig, verward, agressief of gestrest. Je ervaart hoe iemand zich beweegt: soepel, verkrampt van pijn of trillerig. Allemaal factoren die bij een telefoongesprek of via digitale communicatie worden gemist.

Vanzelfsprekend worden deze observaties op grond van de privacywetgeving niet vastgelegd en ook niet mondeling teruggekoppeld aan de opdrachtgever. Maar lichaamstaal en de ruimte waar het gesprek plaatsvindt, zijn wel een onlosmakelijk onderdeel van het verzuimbezoek. Meent je gesprekspartner wat hij zegt, komt het overeen met wat je ziet? Zonder hieraan direct conclusies te verbinden, helpen de non-verbale uitingen de verzuimrapporteur om het beste uit het gesprek te halen met uitkomsten die voor beide partijen reëel zijn en gerespecteerd worden.

Onafhankelijk

De onafhankelijkheid van de verzuimrapporteur is een niet onbelangrijk pluspunt. Hij of zij heeft geen geschiedenis met de medewerker en er is geen werkgever-werknemer relatie. Zo kan het gesprek ongekleurd over het werk en de afspraken over terugkeer naar het werk gaan.

Overtuigende resultaten

Nog steeds niet helemaal overtuigd van de meerwaarde? Onze statistieken tonen aan dat in bijna 80% van de gesprekken een snelle hervattingsafspraak wordt gemaakt en dat er in slechts 7% van de gevallen een bedrijfsarts aan te pas hoeft te komen. Dus hoe eerder het bezoek, hoe sneller de terugkeer naar werk en hoe groter de winst.  Want één dag minder verzuim bespaart al snel € 250,– of meer!

Introductie binnen uw organisatie

Wilt u verzuimbezoeken een standaard onderdeel laten zijn van uw verzuimaanpak? Neem contact met ons op en wij helpen u van A tot Z bij de introductie van het verzuimbezoek binnen uw organisatie.

Share

Gerelateerde berichten

Stress op de werkvloer
6 december 2021

​​Werkstress; één van de grootste redenen van verzuim. Waar komt dit door en hoe kan je het voorkomen?


Lees meer
30 juni 2021

Haal meer uit een spoedbezoek


Lees meer
Copyright CBZ GROEP | picture_as_pdf Algemene voorwaarden | Privacy Realisatie door Staet van Creatie: datadriven WordPress websites